Vision & Historia

Hammer & Hanborg – första rekryterings- och uthyrningsföretaget inom kommunikation och marknadsföring

Hammer & Hanborg grundades med en vision om att fylla ett tomrum på rekryteringsmarknaden. Christina Hammer och Åsa Falkman (tidigare Hanborg) träffades under sina studier på IHM och upptäckte att de delade en entreprenörsanda. Deras examensarbete tillsammans ledde till en överenskommelse om att starta ett gemensamt bolag om tillfälle gavs.

År 1993, i samband med att rekryteringsmarknaden avreglerades, identifierade de ett tydligt behov av ett rekryterings- och uthyrningsföretag specialiserat på information (nu kommunikation) och marknadsföring – en nisch som då saknades helt. Med denna insikt föddes idén om Hammer & Hanborg, det första företaget i sitt slag inom kommunikations- och marknadsbranschen.

Två starka entreprenörer banade väg

Vägen framåt var dock inte utan hinder. Christina och Åsa mötte inledningsvis motstånd och skepticism. Banker var avvisande, och många i deras omgivning tvivlade på affärsidén. Det var särskilt utmanande för kvinnliga entreprenörer att få kapital, ett problem som tyvärr kvarstår än idag, trots att studier visar att kvinnligt ägda företag ofta är mer framgångsrika. För Christina och Åsa fungerade dock motgångarna som en katalysator och stärkte deras övertygelse om att de var på rätt väg. De var övertygade om att företaget skulle bli en succé, och trots de inledande svårigheterna har grundarnas kön aldrig upplevts som ett hinder för affärerna. Kunderna söker alltid de bästa lösningarna, oavsett vem som driver företaget.

De första stegen och uppbyggnaden av ett unikt erbjudande

Efter en period av nätverkande och stöd från bland annat gamla lärare, hittade Hammer & Hanborg sitt första kontor – en vindsvåning i Vasastan. Utan kunder eller kandidater, men med stort självförtroende och viss lånad utrustning, påbörjades arbetet. Snart fick de sin första kund, Landstinget i Stockholm (nu Region Stockholm), som hyrde in en medarbetare. Kort därefter gav SEB, en av Sveriges största banker, dem förtroende att rekrytera en marknadsförare. Företaget började generera vinst redan efter några månader.

De första uppdragen bestod av uthyrning av konsulter, och det stod tidigt klart att detta skulle bli en betydande del av verksamheten. Konceptet med att hyra ut personal på högre nivå, var då ovanligt men är nu allt vanligare. Hammer & Hanborg har hyrt ut många chefer och interimsledare och ser en fortsatt stor ökning av interimschefer. Detta visar på en viktig framtida trend där företag behöver tillgång till spetskompetens under tidsbegränsade perioder, och där fler och fler väljer att arbeta som interimskonsulter.

Initialt byggdes kandidatdatabasen upp genom att sprida information via bland annat gamla kurskamrater, och ryktet om Hammer & Hanborg spred sig snabbt. För att hantera den växande strömmen av kandidater utvecklades en egen databas, en lösning som var banbrytande på sin tid.

Tillväxt och nya marknader: Från Stockholm till Oslo

Hammer & Hanborgs ambition har alltid varit att växa och bygga ett större bolag. Förutom att etablera sig i Sveriges tre största städer, undersöktes även andra geografiska marknader. Efter ett kortare försök i Danmark, som visade sig vara en marknad med stora skillnader gentemot den svenska, riktades fokus mot Oslo. Rekryteringen av Trine Larsen, en likasinnad entreprenör med erfarenhet av att arbeta med svenskar, var en stor framgång och Trine är fortfarande en viktig del av verksamheten.

Att navigera genom kriser och blicka framåt

Hammer & Hanborg har, trots sin framgångsrika resa, upplevt tuffa perioder, inklusive IT-kraschen, finanskrisen och pandemin. Företaget har dock visat en stark förmåga att anpassa sig och våga gå sin egen väg även under svåra tider. En drivkraft har alltid varit ambitionen att ligga i framkant inom branschen. Detta har lett till att företaget i närmare 20 år har genomfört undersökningar bland sitt nätverk och nordiska ledare. Dessa insikter har gjort det möjligt för Hammer & Hanborg att tidigt identifiera trender på arbetsmarknaden och inom sitt expertområde samt att förutse nya yrkesroller. Resultaten från dessa undersökningar presenteras sedan flera år tillbaka i boken Framtidens professionella liv, där de kombineras med företagets och ledande experters egna erfarenheter.

Hammer & Hanborg har ibland legat så långt före att omvärlden varit skeptisk. Ett exempel är införandet av självledarskap i organisationen redan 2016, och beslutet att inte ersätta VD:n 2017 utan istället gå mot en plattare, mer självstyrande organisation. Detta visade sig vara ett viktigt försprång, inte minst under pandemin, då företaget snabbt kunde ställa om tack vare sin vana vid självledarskap.

Starka värderingar och digital innovation

Redan vid starten hade Christina och Åsa en tydlig bild av vilket företag de ville bygga: ett bolag att vara stolta över. I det första strategidokumentet skrevs det in att kandidater skulle behandlas lika bra som kunder, att det inte fanns någon motsättning mellan att vara schysst och lönsam, och att man skulle våga gå sin egen väg. Detta lade grunden för de tydliga värderingar som har genomsyrat Hammer & Hanborg genom åren: samarbete, schysst, innovativ och affärsmässig. Dessa värderingar tros vara en av de viktigaste anledningarna till att många medarbetare stannat länge och att företaget haft många återkommande kunder och kandidater.

Hammer & Hanborg har alltid befunnit sig på en ständig förändringsresa, med en vilja att skapa nytt och våga göra det andra kanske inte gör. Under pandemin har innovationstakten accelererat, och verksamheten är idag till stora delar digital. Repetitiva uppgifter har digitaliserats, vilket frigör rekryteringskonsulternas fokus till att möta människor, både digitalt och IRL.

Gigg-ekonomin: Framtidens arbetsliv

Hammer & Hanborg har en stark tro på en arbetsmarknad som inte enbart innebär fasta anställningar, och har länge förväntat sig en stor boom för gigg-ekonomin. Rätt hanterad kan gigg-ekonomin innebära stora fördelar för både företag och giggare. Många giggare eftersträvar ett mer flexibelt arbetsliv med möjlighet till ledighet mellan uppdrag, samtidigt som många företag behöver spetskompetens under begränsade perioder – en win-win-situation.

Företaget har alltid strävat efter att hitta de bästa metoderna och verktygen, inte bara för tester utan för alla delar av sina processer. Nyfikenhet på nya digitala lösningar som förenklar arbetet för såväl den egna organisationen som för kunder och kandidater är centralt. Målet är att kommunicera snabbare och enklare i processerna med kandidater, och att effektivt nå rätt kandidater för kundernas behov.

Hammer & Hanborg som en del av Jurekgruppen

Som du säkert vet förvärvade Jurek den 1 september 2023 en majoritetspost i Hammer & Hanborg. Nu startar samarbetet mellan de två bolagen på allvar. Detta innebär att kunder kan erbjudas ett bredare utbud av tjänster.

Både Hammer & Hanborg och Jurek är specialister inom sina respektive områden och har under många år legat i framkant när det gäller rekrytering, konsultlösningar och interimstjänster. Tillsammans är vi nu ledande inom rekrytering och konsultuthyrning inom kommunikation, marknad, HR, ekonomi och juridik och inte minst experter på sina respektive områden.

Därför gör det nya samarbetet det enklare för kunder att hitta rätt personer och kompetenser för sin verksamhet. Oavsett vem man kontaktar kommer man att guidas vidare till den specialist som har expertkunskapen för att lösa just det specifika behovet och kanske även hjälpa till att identifiera framtida kompetensbehov.

Shervin Razani, Jureks VD och grundare, har uttalat sig om förvärvet:

”Hammer & Hanborg är precis som Jurek ett entreprenörsdrivet bolag som tidigt specialiserade sig inom marknad och kommunikation. Jag har alltid tyckt att de varit ett intressant bolag med gott renommé. Åsa och Christina har gjort ett fantastiskt jobb med att bygga ett av landets främsta bolag inom sin nisch. Efterfrågan på specialister inom marknad och kommunikation har ökat rejält och nu kan vi fortsätta erbjuda både kunder och kandidater professionell och snabb matchning av komplexa uppdrag på alla nivåer.”

En ny era för Hammer & Hanborg by Jurek

Den 1 januari 2025 markerade en ny fas för Hammer & Hanborg då grundarna Christina Hammer och Åsa Falkman lämnade bolaget helt. I samband med detta förvärvade Jurek 100% av Hammer & Hanborg. Trots ägarförändringen lever Hammer & Hanborgs starka varumärke, dess medarbetare samt dess värderingar och framåtanda vidare. Alla på Hammer & Hanborg ser nu fram emot att fortsätta sin utveckling som en del av Jurekgruppen.